Om

Sommerspillet samler unge mennesker (10-20+ år), til ei uke med rollespill og friluftsliv.

Vår filosofi:
– å inkludere alle
– å stimulere hele mennesket; kropp og sjel
– å bruke fantasien i sterkt samspill

Vil vil skape sterke og gode opplevelser.
Miljøet skal være positivt, engasjerende, sosialt stimulerende.
Deltagerne skal være klokere og friskere etter ei uke på Sommerspillet.

Den første gjengen med sommerspillere, i 2011.

Den første gjengen med sommerspillere, i 2011.

Tilbakemeldinger fra deltagere:

– Sommerspillet ble en stor suksess.
– Dette har vært en super uke.
– Sommerspillet var morsomt og maten smakte godt!
– Det var über awesome kult.
– Det har vært en super uke, med fantasi, krig og drager …
– Alle spillederne var forskjellige og styrte rollespillet bra!
– Jeg synes dette har vært en superuke.
– Denne uka har vært veldig kul og morsom og alle eventyrene var spennende.
– Den her uka har vært sånn kjempe AWESOME!
– Det var kjempefint med daglige skogturer, gode måltider og ikke minst de åtte daglige timene med rollespill!
– Jeg vil være med til neste år, derme BASTA!
– Det var veldig gøy og gleder meg til neste år.
– Jeg hadde det gøy hele uka så fortsett med alt!
– Sommerspillet er noe av det morsomste jeg har gjort i hele sommer.
– Den morsomste mest spennende uka i sommer.
– Det var fint, morsomt og villt.
– Det var dritkult. Jeg elsker rollespillet.
– Superbra opplegg.
– Jeg hadde det gøy og veldig koselig.
– Jeg synes at Sommerspillet var FANTASTISK.
– Bra.
– Jeg synes det har vært sykt kult her!!
– Uka jeg har vært her har jeg hatt det kjempemorsomt.
– Det var dritgøy å være her!
– Jeg synes det var kjempemorsomt.

SCENARIER FOR TIDLIGERE SOMMERSPILL:
*

SOMMERSPILLET 2014

Uke 1 – Alv og ånd i Auroma

Tenk deg eit folk som blir hundrevis av år gamle (noen blir fleire tusen år). Ta bolig i ei vakker sjel i eitt med naturen, ein venn av ånder og ville dyr og høge trær. Sjå for deg spisse ører, vakre tatoveringer og sensuell smidighet.

Rollene i årets første Sommerspill er alver. Dei bygger reir i trærne, vakre grein- og bladbol som tar pusten fra deg med sin skjønnhet. Der bor du i dette rollespillet. Du kan være alvisk rover, jeger, stavdanser, skyggesnik, skaulapp, skjebnevever, smed, seiler eller disippel. Du kan være adelig, druide eller hamskifter. Du er ei rolle som påvirker folket. Ein mektig leder eller ei inspirerende ledestjerne. Dine ord og handlinger kan avgjøre om det blir krig eller fred i skogene …

Denne uka blir moro! Vill og vakker MORO!!!

* * *

Uke 2 – Kavallisk torden

Tenk deg eit land med djupe skoger og bølgende gyldne stepper, mellom høge fjell, kaldt hav og tørr ørken. Tenk deg modige mennesker i borg og bygd. Sjå for deg kvite borger og heksehus med blomstertak. Høyr lyden av blafrende vimpler og vrinskende hester. Kjenn stormvindene rive og slite i deg!

Kavallen! Hestefyrstenes land! Erkeheksenes djupe skoger! Det sterkeste og stolteste rike på kontinentet Moria! Riket som ga opphav til ordet «kavalleri»; ridende krigere med senka lanser. Du kan være gjøgler, kremmer, jeger, knekt, heks eller munk. Du kan være adelig, buskheks eller hamskifter. Du er ein spesiell figur, ein mann eller ei kvinne som blir sett opp til i dette mektige riket. Dine ord og handlinger kan avgjøre om det blir krig eller fred i landet …

Årets andre Sommerspill blir ei uke full av drama og heltemot! Det blir action, spenning og latter

*

SOMMERSPILLET 2013

Dette året hadde vi tre forskjellige scenarier. Alle scenariene  fokuserte på vanlige folk, og tok for seg de utfordringene de møter i tre ganske forskjellige land. Her er beskrivelsene av scenariene:

Uke 1 – Opprøret i Murkskog

Moria er et tyranni. Det styres av en gal mann fra tronen i Gormengol. Hans nærmeste tjenere, de ni demoniske maskene, gjør hva de vil med folk i landet. De tåler alt vanlig folk kan kaste mot dem. Ingen kniv biter på ei maske. Ingen ord hjelper. De har kraft til å verge seg, og drepe deg.

Rollene er jegere og tømmerhoggere i ei bygd i Murkskog. De gjør opprør mot tyrannens grusomheter. Undertrykkelsen må ta slutt! Men hva skal du gjøre, når motstanderen har krefter som gjør dine venner til fiender, og som får alt mot til å svikte bare de peker på deg …

Dette blir ei uke med mye mørke og spenning, og hviskende opprør …

Uke 2 – Vinteren kommer

Rollene er vanlige mennesker i bygda Veir, helt øst i det fagre Kavallen. En tidlig vinter er i anmarsj, og noe spesielt er på gang; tegnene tyder på at det kan bli en fimbulvinter. Ingen levende sjeler i bygda har opplevd det, men bygdas gamle tegntyder kan fortelle at hans bestemor overlevde en fimbulvinter. Han forteller at det er snøtrollene som bringer fimbulvinteren til landet …

Hva kan vanlige mennesker gjøre for å sikre overlevelse gjennom en vinter som varer lengre enn et år? Hva kan de gjøre for å forsvare seg mot digre snøtroll? Hvem kan hjelpe? Hvem vil stå frem som helt, og hvem vil bukke under, i kamp mot kulde, sult og snøtroll?

Dette blir ei uke med mye snø, slit og spenning, og kamp for livet!

Uke 3 – Det tapte riket

I gamle dager var Rann et stolt kongerike styrt fra ei hvit borg. Kongene og dronningene var sterke, og rettferdige, og det var fred i landet. Men ei ond heks kastet bann over kongeslekta, så riket ble uten arving. Når den siste dronninga døde ble riket kastet ut i borgerkrig, bondeopprør, myrderier og kaos. Nå er Rann et land fullt av røverreir og pirater.  Ingen styrer, men alle vil ha det bøndene dyrker. Selv skurker må ha mat. Og de tar det!

Rollene er vanlige folk i bygda Ulen, øverst i Tanndalen. De holder sauer, dyrker poteter og fisker ørret og laks i elva. De ville hatt et godt liv her, om det ikke var for røverne i Urrann, og piratene i Surt. Det ulmer blant folket i bygda, men hvem kan si noe? Røverne er brutale og piratene ubønnhørlige. Døden er sikker for den som setter seg til motverge, eller gjemmer unna for mye.

Dette blir ei uke med brutale konflikter, stygge scener, urettferdighet og død!

*

SOMMERSPILLET 2012

Uke 1

KAVALLEN
Kavallen er et stort rike som styres av en storfyrste og ei storheks sammen. På de vide slettene styrer fyrstene med sine riddere. I de dype skogene styrer erkeheksene med sine hekseringer og jegere.

Ei av de yngre døtrene til fyrsten av Myrsa vil bygge si eiga borg syd i Kavallen, på grensa til de sydlige villmarkene. Det er en stor utfordring, men hun får med seg dyktige folk fra sin far. Og hun får hjelp fra hekseskogen Olowil.

Rollene er prinsessens dyktige problemløsere; de som står i første linje mot villmarka sine beist og monstre, øgleridende svartork og skyggevandrende gnomer. De må ta seg av alle uventede problemer og farlige fiender. Dette blir ei uke full av borgbygging, kamp, mystikk, tabuer og dødelige fiender.

*

Uke 2

SIRKUS
Dette er kanskje det villeste av alle Fabula-miljøer. Spillet foregår på det nordlige kontinentet; Auroma. Østerlandene ligger der, med sine høye fjell og dype sjøer, og med et mektig rike styrt av klovner. Ja, du hørte riktig; klovner!

Folkerepublikken Babel styres av det sirkuset som vant det siste valgsirkuset i landet, for fire år siden; Sirkus Kaboff. Nå er det tid for et nytt valgsirkus, med deet kaoset slikt skaper i by og bygd. Alle slags sirkus reiser rundt for å sanke stemmer; sjonglører, dyretemmere, fakirer, akrobater, muskelmenn, slangekvinner …
– og klovner.

Rollene er en trupp med «sirkusartister» som reiser fra bygd til bygd med sine spesialnumre. Innimellom besøker de en by også, men der er det vanskelig å gjøre suksess. De er kanskje ikke de dyktigste eller klokeste artistene folk ser, men det er vanskelig å spå hva som kan skje i et år med valgsirkus …

*

Uke 3

MATRIARKATET
Matriarkatet er et stort rike syd på det auromske kontinent. Det styres av modermatrona Affa-Diania. Hun styrer fra et strålende palass i storbyen Affabea. Dit kommer en omvandrende sangerske en dag, og hun forteller en spennende fabel fra de vakre skogene langt mot vest …

Den unge matrona Mephi-Ninnie, yngste datter av modermatrona, lytter helt henført til den fabelaktige sangen. Hun bestemmer seg for på bygge et nytt matronat i vest, i de dype skogene. Hun tar med seg noen ivrige eventyrere fra hovedstaden, og reiser inn i skogene for å finne et egnet sted. Og der finner hun et utrolig paradisisk land som ingen har slått seg ned i …

Rollene er den unge matrona sine problemløsere; de som må ta seg av alt som lever i skjul, i de dype, mørke skogene, som våkner når uskyldige sjeler er i nærheten. Og de har ikke mye greie på skogen og dens underlige vesener. Så dette blir ei uke full av mørk mystikk …

*

Kort handlings-referat fra SOMMERSPILLET 2011
Det hele startet i Kaddan, et lite baroni på grensa til røverlandet Rann.
*
Noen flyktninger fra de palmiske riker forsøkte å etablere et baroni rundt et tårn de kalte Kaddan. Der ville de leve i fred og bygge seg et godt liv. De utvidet baroniet til å omfatte flere bygder, og baronen tok tittelen greve av Kaddan. Under seg fikk han en baron av Osemull (ei spiller-rolle). Men akk: det er mange farer som truer et lite og sårbart grevskap …
*
Røverne i Sassa var en trussel. De hadde ei borg full av røvere, og ei fyrstinne med to farlige søstre. Greven bestemte at de tre søstrene skulle myrdes, og var selv med på det mørke oppdraget.  Dessverre fikk de bare has på de to andre søstrene, og ikke fyrstinna. Det gjorde at hun sverget hevn, og samlet røvere rundt seg i stort antall. Men greven kom dem i forkjøpet; han foretok et overraskende angrep på Luneborg, og tok den. Fyrstinna ble drept i kampen, og greven utropte seg selv til hertug av Rann.
*
Det meste av Rann var fremdeles i hendene på røvere, så dette var en noe overdreven tittel. Den nye greven av Kaddan (en spiller) og den nye baronen av Osemull (en spiller) hadde sitt å stri med; misfornøyde bønder, pirater, besøkende adel fra Legant. At hertugen nå begynte å vise seg mer og mer ustabil, gjorde det ikke lettere …
*
Og så kom den grusomme krigen mot svartorket. Svartorket samlet en enorm hærskare i Taklamar. De hadde tusener på tusener med blodtørstige krigere, flammespyttende krigsfugler og digre kampøgler. Det ble bedt om hjelp fra Legant, ved å fortelle at svartorket var alliert med demoner. Et hellig krigstokt ble utropt av presteskapet i Håndens kirke (den kirka folkene i Kaddan hadde flyktet fra). Så det kom en liten hær av knekter og riddere over Askehavet, for å hjelpe. Det var dyrt å ha en slik hær på besøk, så de ble sendt østover så snart som mulig. Det betydde at den lille hæren måtte kjempe med den enorme orkehorden i dens hjem-terreng; selve den taklamarske ørken!
*
Hertugen av Rann var nå splitter pine gal, og utålmodig. En hær beveger seg langsomt, så hertugen tok med en håndfull utvalgte menn og angrep hæren aleine. Flaks og mesterlige våpenferdigheter gjorde at han klarte å hugge ned svartorkets hærleder, og unnslippe inn i hjertet av ørkenen. I ørkenen drepte den gale hertugen flere av sine egne også, men han kom faktisk hjem som helt fra orkekrigen! Hurra! Men han var gal som ei lerke, og ble sperret inne i et eget fangefort.
*
Seinere ble den demonbesatte baronen av Osemull (en spiller) hakket i biter av den nye hertugen av Sassa (en spiller), og hans to håndgangne grever av Flori og Kaddan (spillere). Baroniet Osemull var nå så kaotisk at det ble oppløst og lagt direkte under greven av Kaddan.
*
Og så kom den grusomme nyheten: ei gruppe djerve eventyrere hadde funnet en sovende drage under Kaddan. Flere av dem døde i flammepusten fra den snorkende dragen, men en av dem kom tilbake og kunne fortelle at dragen viste tegn på kanskje å våkne! Det var avgjørende å angripe dragen, og drepe den, før den våknet! Så man slapp ut den gale gamlehertugen igjen (han var tross alt sverdmester, og hadde flere trollvåpen). Han tok med en håndfull menn og kvinner som hadde våpen gode nok til å bite på en drage (trollvåpen, må vite), og gikk resolutt ned for å kjempe med det trolske beistet …
*
Kampen med dragen var noe av det villeste noen av disse rollene hadde vært med på. De angrep den, men den våknet av trolldommen noen brukte, og åpnet gapet. Og den gale hertugen gjorde ikke annet enn å sitte på dragens nakke og juble over å være en «dragerytter». Rollene kjempet for livet, mens hertug-galningen jublet, og to av dem ble knust av dragen. Men de lyktes med å nedlegge dragen, og de overlevende ble helter!
*
Og; dragens siste handling var å sluke den gale hertugen, og det var faktisk det beste ved hele saken! Det utbrøt spontan jubel når  resten av spillerne fikk høre hvordan den gale hertugen døde. HURRA!
*
Kaddan ble berget. Man fikk fred med svartorket. Allianser ble sikret med både Legant og Kavallen. Pakten med hekseringen til Mollethy holdt. Folket fikk oppleve fred og fruktbarhet. Hele spillet endte lykkelig!
SLUTT
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: